Antyczne miasta - Turcja 2009 » EFEZ  (132 Zdj\u0119cia)     [Strona 1 z 1] :: $text.jump-to  
  Poziom wy\u017cej Pomoc
DSCN1694 * 1944 x 2592 * (898KB)
DSCN1702 * 2592 x 1944 * (1.22MB)
DSCN1709 * Z Efezem jest związana postać św. Jana Ewangelisty, który zgodnie z tradycją tu przeżył ostatnie trzy lata życia i napisał swoją Ewangelię. Św. Jan osiedlił się w Efezie wraz z matką Jezusa Maryją, którą sprowadził, zdaniem niektórych badaczy, wraz z św. Pawłem do Azji Mniejszej z Jerozolimy. Wyjazd prawdopodobnie był spowodowany nasilającymi się prześladowaniami chrześcijan żyjących w tym mieście w latach 37 – 45. Na wzgórzu Coressus, w powyżej ruin Efezu, znajduje się niewielka kapliczka wybudowana na fundamentach domu, w którym, zgodnie z legendą, zamieszkała Maria (Dom Marii Dziewicy). * 2592 x 1944 * (1.77MB)
  DSCN1694  
  DSCN1702  
  DSCN1709  
DSCN1711 * 2592 x 1944 * (1.8MB)
DSCN1732 * 2592 x 1944 * (1.43MB)
DSCN1743 EPHESUS * 1408 x 1350 * (1.37MB)
  DSCN1711  
  DSCN1732  
  DSCN1743 EPHESUS  
DSCN1761 * Efez (gr. Ἔφεσος Ephesos) – w starożytności jedno z 12 miast jońskich w Azji Mniejszej. Leżało przy ujściu rzeki Kaystros (tur. Küçük Menderes – Mały Meander) do Morza Egejskiego na terenie obecnej Turcji. Jeszcze przed przybyciem kolonistów greckich osiedlały się na tym terenie ludy Karów i Lelegianów. Zamieszkiwali oni zbocza wzgórza Ayasuluk. * 2592 x 1944 * (1.71MB)
DSCN1763 * 2592 x 1944 * (1.64MB)
DSCN1770 * Odeon znajduje się w pobliżu agory. Został zbudowany w II wieku przez Vediusa Antoniusa i jego żonę Flawię Papionę. Jest to niewielki teatr mieszczący na widowni 1500 – 2000 osób. Odbywały się w nim koncerty i spotkania rady miasta. Przy schodach pomiędzy siedzeniami w najniżej położonych rzędach zachowały się ozdobne lwie łapy. Badania wskazują, że odeon posiadał drewniane zadaszenie chroniące przed promieniami słońca i opadami deszczu. * 2592 x 1944 * (1.71MB)
  DSCN1761  
  DSCN1763  
  DSCN1770  
DSCN1771 * Odeon * 2592 x 1944 * (1.63MB)
DSCN1772 * Dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu (u ujścia rzeki), Efez rozwinął się jako miasto portowe i ośrodek handlowy. W VII wieku p.n.e. miasto zostało zniszczone podczas najazdu Kimmerów. Około 560 p.n.e. Efez został zdobyty przez króla Lidii Krezusa, który je odbudował. W 546 p.n.e., po zwycięstwie Cyrusa Wielkiego przeszedł pod panowanie perskie. W tym czasie w Efezie urodził się i mieszkał filozof Heraklit oraz malarz Parrazjos. Podczas powstania jońskiego Efez nie przyłączył się do zbuntowanych miast, dzięki temu nie został zniszczony. W 334 p.n.e. został zdobyty przez Macedończyków. Po śmierci Aleksandra Wielkiego odziedziczył je Lizymach, który przeniósł je (ok. 2,5 km w kierunku południowo-zachodnim) do doliny pomiędzy wzgórzami Coressus (Bülbür Dağ) a Pion, budując nowy port i mury obronne. Lizymach zmienił też nazwę miasta na Arsineia (nowa nazwa przetrwała do 281 p.n.e.). Nowa lokalizacja miasta związana była z trwającym nieustannie procesem zamulania portu osadami niesionymi przez rzekę (pierwsze próby ratowania portu były podjęte jeszcze przez króla Attalosa II). W 133 p.n.e. po śmierci króla Pergamonu Attalosa III, na mocy pozostawionego testamentu, Efez wraz z całym królestwem pergamońskim, przeszedł pod panowanie imperium rzymskiego. W czasach rzymskich był stolicą prokonsularnej Azji (zachodniej części Azji Mniejszej). Był to kolejny okres rozwoju miasta. Jednak rosnące podatki doprowadziły do powstania przeciwko Rzymianom (w 88 r.) podczas wojny Mitrydatesa VI Eupatora z Rzymem. * 2592 x 1944 * (1.59MB)
DSCN1774 * 2592 x 1944 * (1.54MB)
  DSCN1771  
  DSCN1772  
  DSCN1774  
DSCN1775 * 2592 x 1944 * (1.72MB)
DSCN1779 * 2592 x 1944 * (1.51MB)
DSCN1782 * 2592 x 1944 * (1.12MB)
  DSCN1775  
  DSCN1779  
  DSCN1782  
DSCN1783 ARTEMIS EMPEROR * 419 x 75 * (61KB)
DSCN1784 * 2048 x 1536 * (686KB)
DSCN1785 * 2592 x 1944 * (1.7MB)
  DSCN1783 ARTEMIS EMPEROR  
  DSCN1784  
  DSCN1785  
DSCN1786 * 2592 x 1944 * (869KB)
DSCN1793 * 2592 x 1944 * (1.54MB)
DSCN1794 * 1944 x 2592 * (1.52MB)
  DSCN1786  
  DSCN1793  
  DSCN1794  
DSCN1796 * 2592 x 1944 * (1.59MB)
DSCN1797 * 2592 x 1944 * (1.77MB)
DSCN1800 * 2592 x 1944 * (1.56MB)
  DSCN1796  
  DSCN1797  
  DSCN1800  
DSCN1801 * 1944 x 2592 * (1.41MB)
DSCN1802 * Monument Memmiusa, zbudowany dla upamiętnienia dyktatora Sulli i Gajusa Memmiusa, budowniczego akweduktu zaopatrującego Efez w wodę. Budowa pomnika wiąże się z wydarzeniami z 86 p.n.e.. Podczas wojny Sulli z Mitrydasem, mieszkańcy Efezu opowiedzieli po stronie króla Pontu. Monument zbudowano na podwyższeniu z kilku stopni, na planie kwadratu. W narożach budowli ustawiono cztery masywne filary, które połączono łukami tworząc formę przypominająca baldachim. Całość wieńczyła attyka ozdobiona rytmicznie rozmieszczonymi niszami, w których umieszczono rzeźby. Na terenie wykopalisk eksponowane są pozostałości tego pomnika. Cztery kolumny znajdujące się w pobliżu pomnika, to pozostałości fontanny z okresu hellenistycznego. * 2592 x 1944 * (1.54MB)
DSCN1806 MEMMIUS * 659 x 93 * (71KB)
  DSCN1801  
  DSCN1802  
  DSCN1806 MEMMIUS  
DSCN1807 * 2592 x 1944 * (1.25MB)
DSCN1809 * 2592 x 1944 * (1.62MB)
DSCN1810 * 2592 x 1944 * (1.73MB)
  DSCN1807  
  DSCN1809  
  DSCN1810  
DSCN1811 * 1944 x 2592 * (1.17MB)
DSCN1815 * 1536 x 2048 * (596KB)
DSCN1816 * 1536 x 2048 * (674KB)
  DSCN1811  
  DSCN1815  
  DSCN1816  
DSCN1826 * 2592 x 1944 * (1.41MB)
DSCN1830 * 2592 x 1944 * (1.65MB)
DSCN1840 * 2592 x 1944 * (1.67MB)
  DSCN1826  
  DSCN1830  
  DSCN1840  
DSCN1843 * Droga Kuretów będąca częścią świętej drogi wiodącej do Świątyni Artemidy, prowadzi od budynku odeonu w kierunku Biblioteki Celsusa. Zgodnie z tradycją przechodziła tędy procesja kapłanów Kuretów niosących drewno do podtrzymywania świętego ognia. Wzdłuż drogi zachowały się liczne pomniki. Widoczny jest też nadal system kanalizacyjny. Przy drodze archeologowie odnaleźli komnatę grobową datowaną na I wiek. Grobowiec, w którym pochowano młodą kobietę nazwano Oktagonem. * 2592 x 1944 * (1.53MB)
DSCN1846 * 2592 x 1944 * (1.41MB)
DSCN1852 HERCULES GATE * 2263 x 193 * (411KB)
  DSCN1843  
  DSCN1846  
  DSCN1852 HERCULES GATE  
DSCN1847 * 1661 x 2213 * (773KB)
DSCN1848 * Brama Herkulesa zbudowana została na przełomie IV i V wieku nad Drogą Kuretów, w pobliżu monumentu Memmiusa. Była to dwupoziomowa konstrukcja. Zachowane filary, ozdobione reliefami z wyobrażeniem Herkulesa pochodzą ze starszej bramy, zbudowanej w II wieku najprawdopodobniej w pobliżu bramy wjazdowej do miasta. Brama ta miała uniemożliwić wjazd większych pojazdów. Oprócz filarów zachował się także fragment reliefu przedstawiający Nike. * 2036 x 1531 * (726KB)
DSCN1886 TEMPLE OF HADRIAN * 1470 x 150 * (194KB)
  DSCN1847  
  DSCN1848  
  DSCN1886 TEMPLE OF HADRIAN  
DSCN1881 * Świątynia Hadriana, zbudowana w porządku korynckim w II wieku dla uczczenia cesarza Hadriana. Cellę i poprzedzający ją niewielki pronaos przykrywał dwuspadowy dach podparty od frontu czterema kolumnami. Środkowe kolumny spinał łuk poniżej którego, nad wejściem do świątyni umieszczono płaskorzeźbę przedstawiającą najprawdopodobniej Meduzę. Fryz w przedsionku, ozdobiony płaskorzeźbami dodano podczas odbudowy świątyni przeprowadzonej w IV wieku. Przedstawione na nim sceny obrazują mity, które opowiadają o losach herosów i bogów. Przedstawione tam postacie to np. legendarny założyciel Efezu, Androklos, Herakles, Tezeusz, Persefona, Amazonki, Dionizos a także cesarz Teodozjusz I, jego żona i syn Arkadiusz obok Ateny. Przed świątynią, na postumentach, znajdowały się posągi cesarzy: Dioklecjana, Konstancjusza, Maksymiana, Galeriusza. * 2592 x 1944 * (1.51MB)
DSCN1882 * 2592 x 1944 * (1.49MB)
DSCN1883 * 2592 x 1944 * (1.27MB)
  DSCN1881  
  DSCN1882  
  DSCN1883  
DSCN1884 * 2592 x 1944 * (1.31MB)
DSCN1885 * 2592 x 1944 * (1.37MB)
DSCN1920 * 1678 x 1258 * (477KB)
  DSCN1884  
  DSCN1885  
  DSCN1920  
DSCN1932 * 2048 x 1536 * (556KB)
DSCN1922 * Biblioteka Celsusa * 2048 x 1536 * (641KB)
DSCN1924 * 2048 x 1536 * (597KB)
  DSCN1932  
  DSCN1922  
  DSCN1924  
DSCN1929 * 2592 x 1944 * (1.49MB)
DSCN1931 * 2048 x 1536 * (606KB)
DSCN1933 * 2592 x 1944 * (1.33MB)
  DSCN1929  
  DSCN1931  
  DSCN1933  
DSCN1934 * 1944 x 2592 * (1.41MB)
DSCN1935 * 1944 x 2592 * (1.42MB)
DSCN1941 * 2048 x 1536 * (595KB)
  DSCN1934  
  DSCN1935  
  DSCN1941  
DSCN1943 * 2048 x 1536 * (671KB)
DSCN1944 * 2048 x 1536 * (644KB)
DSCN1945 * 2048 x 1536 * (615KB)
  DSCN1943  
  DSCN1944  
  DSCN1945  
DSCN1946 * 2048 x 1536 * (608KB)
DSCN1949 * 2048 x 1536 * (639KB)
DSCN1951 * 2592 x 1944 * (1.42MB)
  DSCN1946  
  DSCN1949  
  DSCN1951  
DSCN1953 * Agora handlowa początkowo zajmowała plac o wymiarach około 110 x 110 m. Odnowiona przez Karakallę, na początku III wieku została nieco pomniejszona. Otaczała ją stoa, z trzech stron parterowa i piętrowa na czwartym boku. Wewnątrz mieściły się sklepy i magazyny. Na środku placu umieszczono zegary: wodny i słoneczny. * 2081 x 1565 * (1.15MB)
DSCN1964 * Wielki Teatr mieszczący się przy zbiegu ulicy Marmurowej i drogi Arkadyjskiej został wkomponowany w zbocze góry Pion (Panaır). Budowę teatru rozpoczęto podczas sprawowania władzy przez Lizymacha w III wieku p.n.e. Z tego okresu zachowała się orchestra i w prawie niezmienionym układzie widownia (cavea), która nieco zmodyfikowano podczas odbudowy przeprowadzonej przez Klaudiusza i Trajana. Największe zmiany zostały wprowadzone w konstrukcji sceny (pulpitum), którą powiększono i obniżono do wysokości 2,7 m nad poziom orchestry. Do sceny z dwóch boków dobudowano rampy a w głębi zbudowano budynek sceniczny – skene. Pierwsze i drugie piętro fasady zbudowano podczas panowania Nerona a trzecie dopiero pod rządami Septymiusza Sewera. Fasadę sceny ozdobiono kolumnami i niszami, w których umieszczono rzeźby. Rzymskim elementem są także sklepienia nad wejściami do teatru. Widownia teatru została podzielona diazomatami na trzy części, promieniście rozmieszczone przejścia (kerkides) wprowadzają podział na 12 sektorów. W półkolu o promieniu 154,0 m i wysokości 38,0 m przygotowano miejsca dla 24 tysięcy widzów. Na galerii były dodatkowe miejsca dla około 1000 osób. Był to jeden z największych teatrów Jonii, który i w naszych czasach gromadzi publiczność podczas corocznych Efeskich Festiwali Muzycznych. * 1024 x 768 * (184KB)
DSCN1966 * 2592 x 1944 * (1.62MB)
  DSCN1953  
  DSCN1964  
  DSCN1966  
DSCN1967 * 2592 x 1944 * (1.67MB)
DSCN1974 * Droga Arkadiusza nazywana też Arkadyjską albo drogą portową, prowadzi od teatru w kierunku portu. Jej nazwa związana jest z imieniem cesarza Arkadiusza, który doprowadził do jej odbudowy. Jak wynika z inskrypcji odkrytych w teatrze, ulica była oświetlona dwoma rzędami pochodni. Pod kolumnadą, wzdłuż obu stron ulicy znajdowały się sklepy. Pod mozaiką nawierzchni znajdował się system kanalizacyjny. Na zachowanych korynckich kolumnach odnaleziono inskrypcje, z których wynika, że na nich umieszczono rzeźby przedstawiające czterech Ewangelistów. W pobliżu portu znajdowało się nimfeum. * 2592 x 1944 * (1.43MB)
DSCN1981 * 2592 x 1944 * (1.56MB)
  DSCN1967  
  DSCN1974  
  DSCN1981  
DSCN1983 * 2592 x 1944 * (1.73MB)
Originals * (62 Zdj\u0119cia)
  DSCN1983  
  Originals  
$text.updated-on 13.07.09 09:13
$text.powered-by Jalbum 8.0 and BluPlusPlus skin
Edward Morcinek (c)